الرئيسية روايات طويلة رواية طفله حطمت كبريائى الفصل الخامس والاربعون

رواية طفله حطمت كبريائى الفصل الخامس والاربعون

وتصرخ حين تجدة عارى الصدر : اية ياعم انت لحقت تقلع كدة ع طول
حمزة: وانتى تدخلى كدة ع طول مش تخبطى
وتين: انا داخلة انام واياك تيجى ورايا
حمزة: امشى يابت ع اوضتك انا عايز انام ويغلق الباب بوجهها


اجمل حب هو الذى نعثر علية أثناء بحثنا عن شئ اخر
مراد: مش عارف انتى عملتى فيا اية خطفتى قلبى من اول مرة شوفتك فيها معقولة ف حد كدة بجد
ويقطع شرودة دخول الممرضة : استاذ ادم برة
مراد: خلية يدخل
يدخل ادم ويصافحة بحرارة فهو بمثابة صديق لة
مراد: عامل اية انهاردة
ادم: كلى نشاط أنى اشوف رؤى انهاردة واعترفلها أنى غلطان وانى بحبها ومش هاجر عليها تانى
مراد: طب انا كنت عايز اتكلم معاك ف موضوع
ادم: اه طبعا تحت امرك


تجلس مديحة بغرفتها وتفزع حين سمعت صراخ ندى
لتذهب لها وتجدها بالأرض ومحمود ينقد عليها بالضرب
مديحة وهى تبعده عنها: استهدى باللة يامحمود
محمود: ابعدى عنى مانا لو كنت سايبها مع واحدة محترمة كانت هتربيها بس اقول اية انا غلطان أنى اتجوزت واحدة زيك من الاول
مديحة : انا كل دة يامحمود
محمود: ايوة انتى انت. طالق وكفاية سترت عليكى زمان
مديحة: وطالما مش عايز تتجوزنى كنت عملت عملتك لية
محمود: للاسف كنت اعمى مبسوفس اطلعى برة ومش عايز اشوف خلقتك تانى
ثم يوجة كلامة لندى ؛ وانتى لو مقولتيش مين عمل فيكى كدة هقولك
ندى: لالا خلاص هقول سليم هو اللى عمل كدة وضحك عليا
محمود: سليم!!؟ أما شربت من دمك مبقاش انا


ملك: قوليلى بقى فرحانة كدة لية
رؤى: عشان ادم مهتم بيا وجة بات هنا عشان بس يشوفنى
ملك: ودة يخليكى فرحانة اوى كدة
رؤى: يابنتى الاهتمام بيكمل الحب حتى لو العلاقة متوترة الاهتمام بيفرض نفسه ع المشاعر
يعنى باختصار لما تختارى اختارى راجل اللى يفضل دائما منبهر بيكى زى اول مره شافك فيها اللى عينة دايما مبتتشالش من عليكى واعجابة بيكى كل يوم ليزيد عن اللى قبلة
نور: لا انتى الواحد يقعد معاكى شوية قبل الجواز ياخد من نصايحك
ليضحكوا جميعا

يرن هاتف نور ليعلن عن اتصال أحدهم وترتسم بسمة ع شفتيها ليعلم الجميع أن المتصل مازن
خارج الغرفة
نور: الو
مازن: وحشتينى
نور: وانت اكتر
مازن: وحشتك اد اية
نور : اليوم اللى بيعدى عليا من غيرك مش محسوب من عمرى ومع ذلك مش زعلانة لان الساعة معاك تساوى حياة
مازن: يخربيت كلامك كويس انك مش قدامى بدل ماكنت بوستك وروحت ف داهية
نور: طب انت تعرف انك اهم من أهم مهم اهتميت بية ف كل اهتماماتى
مازن: لا انا بقول اقفل احسن
نور : خد بس رايح فين
مازن: عندى شغل بس حبيت اسمع صوتك
نور: طب يلا شوف شغلك
وتغلق معه وتدخل الغرفة مرة أخرى
وتين: ياعينى يا عيني
نور: ف اية يا بت
ملك: يابنتى سيبى الراجل ف شغلة متعطليهوش
وتبن: نلاقي. فاضى
نور: يابنتى ف فرق بين أنة يكون فاضى فيكلمنى وفرق أنى وحسنة فيفضى نفسة مخصوص عشانى
يدخل ادم غرفة رؤى وهو ينظر لها بحب وشوق
لم تعرية اهتمام
ادم: ملك: كنت عايز اخد رايك ف حاجة
ينتبة الجميع لة
ملك: خير يا ادم
ادم: دكتور مراد طلب ايدك منى
ملك بخجل: وانت قولتلو اية
ادم: قولتلى هاخد رأيها
ملك؛ خلاص اللى انت شايفة
ادم: اللى انتى عايزاة
ملك: طب انتوا اية رايكم يابنات
نور: هو احنا اللى هنتجوز معاكى
رؤى: صح وهما مالهم يابنتى فكرى بعقلك بعدين بقلبك قبل ماتاخدى قرار
الاصل فى الجواز ان البنت بتطلع من حضن ابوها لحضن جوزها
مش من بيت ابوها لبيت جوزها
اصلا البيت مش جدران وحيط
البيت دفا
الاصل فى الجواز الموده والرحمه و الحنان والاحتواء والطبطبه
لما تفكرى تتجوزى مدوريش على حلاوة شكل او كتر فلوس او شقه كام متر

دورى قلب يحبك
يحس بيكى ويفرح معاكى
ولو يوم حسيتى بتعب او وجع يطمنك
لو يوم حسيتى بضعف يقويكى ويجبر كسرك
الراجل اللى بجد عمره ما يجرح حبيبته ولا يهينها ولا يقصر فى حقوقها
الراجل اللى بجد هو اللى يبقى ضهرك وسندك
هو اللى يشجعك تبقى نفسك من غير ما يحبطك او يضغط عليكى او يقلل منك
الراجل اللى بجد هو اللى يبقى فخور بيكى وبعلاقته معاكى
الراجل اللى بجد هو اللى يعرف يخليكى تحبيه اكتر من نفسك

هو اللى يخليكى عمرك ما تباتى يوم زعلانه او مخصماه
هو اللى ف عز زعلك بيعرف يضحكك ويخرجك من حالة الحزن

الراجل الحقيقى حتى فى وقت زعله منك حنين عليكى و واقف جنبك
الراجل الحقيقي هو اللى يخليكى مبسوطه ف كل يوم معاه

الراجل اللى يستاهلك هو اللى يحسسك دايما انك ملكه وان مفيش اى واحده تانيه هتملى عينه غيرك انتى 

وكمان الكلام دة الست هى كمان
قال تعالى ( ومن اياته أن خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكن ت إليها وجعل بينكم مودة ورحمة ) يعنى سبحانة وتعالى جعل المودة والرحمة بين الازواج
وقال صلى اللة عليه وسلم ( الدنيا متاع وخير متاعها المراه الصالحة التى اذا نظر إليها برته واذا أمرها اطاعته واذا غاب عنها حفظته ف نفسها )
الشاهد ف النهاية انة كما أن للزوجة حقوق عليها واجبات وكذلك الزوج حقوق وعلية واجبات
وتين: اختى طلعت فيلسوفة وانا معرفش
ملك: بس يابت كملى يارؤى كلامك بيدخل القلب
رؤى وهى تريد اغاظت وتين: أما نبقى لوحدنا يا لوكة عشان ف ناس هتبوس أيدى بعدين عشان تسمع كلمة وساعتها مش هقدر اقولهم لا عشان هما حبايبى ولا اية
وتين وهى تحتضنها : قلبى بقى يارورو


اتخذتك ماء ولم ادرك ان الماء قد يسقى وقد يروى وقد يغرق
يخرج الجميع من الغرفة بعد أن استاذنهم ادم
وقبل أن تنطق بكلمة تتفاجئ من…….
تابعوا
توقعاتكم

Sending
User Review
0 (0 votes)

رايك يهمنا ♥

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.